EEN KIJKJE IN DE KEUKEN
“Ik was zo’n baby met een potlood. Ik vond tekeningen altijd het leukst om te doen. Toen ik 16 was en klaar met de havo, heb ik nog heel even mode gestudeerd. Je moet toelating doen voor kunstacademies. Ik werd afgewezen voor illustratie in Utrecht, maar wel toegelaten tot vrije kunst in Arnhem én mode in Utrecht. Kleding zelf maken was toen een hele heftige hobby. Ik zei tegen mensen: tekenen kan ik al, ik ga wel mode studeren want dat vind ik ook leuk. Dat was allebei niet waar. Ik vond mode design niet leuk en, zo leerde ik achteraf, als je kan tekenen kan je nog niet illustreren. Op de opleiding kwam ik allemaal illustratie-studenten tegen en die vond ik veel aardiger en ik voelde dat ik daar hoorde. Toen heb ik weer toelating gedaan in Utrecht en werd ik wel toegelaten.”
“Achteraf ben ik daar een super nerd van geworden. Ik werd er super perfectionistisch van omdat ik voelde dat ik mezelf moest bewijzen.” Lachend: “het heeft me weer twaalf jaar gekost om dat af te leren.” Nadat ze in 2011 afstudeerde deed ze mee om de Fiep Westendorp-prijs te winnen, een prestigieuze award van de Jip en Janneke-illustrator. De prijs, en daarmee 20.000 euro, won ze. “Daardoor kon ik gelijk fulltime gaan illustreren. Nu achteraf vraag ik me af hoe ik het met 20.000 euro twee jaar kon uitzingen. Ik vraag me nu vooral af: wat at ik dan??” Het antwoord blijkt een beetje verdrongen, maar het zal waarschijnlijk neerkomen op heel wat pakjes instant noedels.
“Ik begon met mijn toenmalige huisgenoot een VJ-act. Hij was heel erg into video art. Samen stonden we op verschillende avonden in clubs. Ik tekende live met witte inkt op zwart papier. Die tekeningen werden dan geprojecteerd over de videobeelden. Mijn afstudeerproject ging over geheimen. Op mijn eerste clubavond vroeg ik mensen daarom naar me toe te komen met een geheim. Dat tekende ik dan live. Naarmate de avond vorderde en de mensen steeds meer dronken werden, werden de geheimen steeds heftiger. Daarna begon ik met de visual notes. Dat zijn ook live tekeningen van bijvoorbeeld meetings en congressen. Veel zakelijker, maar ik kan er toch m’n creativiteit in kwijt. En dat live tekenen ben ik dus altijd blijven doen.”
GRAPPIG ÉN MOOIE ILLUSTRATIES MATCHEN
HET IJSJE VAN ROBERTO
Maar het soms haast sterwaardige eten met bijzondere opmaak bleek soms moeilijk voor de voormalig-noedel-liefhebber. “Vaak herkende ik ook niet wat iets precies was. Dan dacht ik: oh ja zo’n tak met blaadjes. Nu kijk ik soms naar de illustraties en vraag ik me af of ik het heb verzonnen of het echt een gerecht was.”
DE VEEL TE ENGE TIRAMISU VAN LOF DER ZOETHEID
Gelukkig leende ook die verzonnen creaties zich uitstekend voor veel van de verhalen. “Ik teken veel live voor die visual notes. Daar kan je ook heel veel creativiteit kwijt, maar zit je minder op de details. Mensen kijken letterlijk op je vingers. Of er is een strakke deadline voor de visual notes van een podcast. Voor Supplement moest ik vooral opletten dat ik er niet te lang in doorging. Niet zozeer vanwege de tijdsdruk, maar meer omdat ik anders helemaal los ga en te lang over dingen blijf denken en eindeloos aanpassingen maak.”
Die vrijheid begon bij het eerste stuk over Luc Martin van Pig & Rye. “In mijn hoofd liep die illustratie langs het hele stuk. Maar als ik illustraties maak bij een stuk zijn het vaak een aantal losse afbeeldingen. Maar samen hebben we gezorgd dat hij hier écht naast het hele stuk kwam. Dan komt het echt uit zoals ik het voor me zie.”
WIELRENNER OP TWEE AFWASBORDEN VAN DICK
En dat visualiseren kan Menah als geen ander. Ze werkte soms met enkel een briefing, een eerste versie van een verhaal of het complete verhaal. En hoewel wij bij het schrijven wel voorzichtig dachten wat ze zou kunnen tekenen, werden we toch altijd weer verrast. “Het is heel fijn dat je met illustreren meerdere lagen kunt creëren. Je kunt daar dingen samenbrengen die helemaal niet kunnen. In illustraties kunnen mensen bijvoorbeeld opeens vliegen. Daar hoef je niet eerst een trap bij te tekenen.”
Tekenen is voor de illustrator sowieso een manier om die communiceren. “Dat is altijd al zo geweest. Als er als kind mensen aan de deur waren die ik niet kende, tekende ik ze zodat ik aan m’n ouders kon laten zien wie het waren. Tegenwoordig teken ik ook recreatief, bijvoorbeeld om overzicht te krijgen van situaties. Ik teken bijvoorbeeld ook wel eens diagrammen.” Lachend: “maar dan zijn ze wel vaak een stuk mooier, niet dat je nu een soort Excel voor je ziet. Als er iets in de familie speelt of ik heb een conflict met iemand, helpt het om het even uit te tekenen. Ik moet alles visualiseren om het goed te begrijpen. Nu ik het hardop zeg, is het best wel raar.”
BOERENKOOLTOPPEN VAN NEL
In onze interviews is het vaak een gerecht, dat moet worden afgemaakt voor de koks hun rust kunnen vinden. In die zin, al is het bij haar visueel, past Menah dus perfect bij deze reeks makers. Zelf ziet ze nog een andere overeenkomst tussen alle mensen die zij tekende. “Als lezer van de stukken vind ik het bijzonder om te zien dat vrijwel altijd de persoonlijkheid van de mensen achter zo’n zaak het geheime wapen blijkt. De motor was er altijd al.”
“Ik vind sowieso een kijkje in de keuken altijd leuk. Ook niet-culinair gezien. Ik vind de podcast Song Exploder geweldig. Daar artiesten dan hoe ze een liedje hebben gemaakt. Soms hebben ze zes jaar gezocht naar een bepaald instrument om een specifiek geluid te maken. En andere keren vinden ze een ukulele van een tweejarig kind en komt het haast toevallig samen. Maar voor allebei geldt dat dat past bij de artiest en nodig was om succes te krijgen.” Je zou dus kunnen zeggen dat de juiste karakter-ingrediënten er altijd al waren. Het was alleen nog geen gerecht. Hetzelfde geldt voor Menah, als baby al met dat potlood in de hand.
DE MATRIX VAN LUC
En zo zijn er nog veel meer prachtige details en easter eggs te vinden in alle grote stukken van Supplement. Lees en kijk ze vooral nog eens door, voor ons zijn de ontdekkingen van Menahs associaties en kleine bijzonderheden één van de grootste geneugten van het maken van Supplement geweest!
Illustraties: Menah Wellen